Pokud se podaří rychle vyřešit právní spor s Metrostavem, mohl by tunelový komplex Blanka od léta sloužit motoristům. Tuto informaci sdělil novinářům náměstek primátora Jiří Nouza. Zatím je tedy stále naděje, že by Blanka mohla být otevřena do komunálních voleb. Nyní ale stavba stojí a čeká se na rozhodnutí sporu mezi Prahou a Metrostavem.
Celá kauza vyšla najevo začátkem prosince. Tehdy Praha odmítla zaplatit Metrostavu dlužnou částku ve výši 2,155 miliardy korun. Peníze sice hlavní město má, ale obává se, že v dané situaci je nemůže legálně zaplatit. Podle názoru magistrátu jsou smlouvy s Metrostavem na vybudování tunelového komplexu od začátku neplatné. Po několika týdnech vyjednávání se obě firmy dohodly, že Metrostav se obrátí k rozhodčímu soudu. Praha poté podala žalobní odpověď. Na soudní verdikt se tam nyní čeká.
Náměstek primátora Jiří Nouza nyní sdělil, že se v současné době „intenzivně pracuje“ na dokončení projektové dokumentace. Připravena by měla být třetí týden v lednu.
„Harmonogram stavby nyní aktualizujeme tak, aby odpovídal dokončení stavby Blanky v letních měsících příštího roku, ale závisí na vývoji probíhajícího právního sporu a jednáních zainteresovaných stran. Očekáváme doplnění žaloby ze strany Metrostavu a za Hlavní město Prahu podáváme obsáhlé vyjádření k odvracení škod. Součástí našeho vyjádření je konstatování, že základní prioritou města zůstává nutnost pokračovat ve stavbě,“ uvedl Nouza.
Letní termín zprovoznění Blanky se nelíbí Praze 6. Mluvčí radnice Prahy 6, Adam Halmoši, uvedl: „Městská část Praha 6 je z termínu léto 2014 naprosto zděšena, občané Prahy 6 si toto rozhodně nezaslouží a je to neuvěřitelný dárek, který hlavní město dává našim občanům k Vánocům.“
Stavební práce na tunelovém komplexu Blanka přerušil Metrostav k 7. prosinci 2013. Práce na technologiích, které provádí firma ČKD Praha DIZ a.s., pokračují i nadále.
František Polák, mluvčí Metrostavu, nechce v současné době stav věci komentovat. Sdělil pouze, že Metrostav doplní podanou žalobu během ledna, kdy vyúčtuje městu práce z počátku prosince. Polák se nechtěl vyjádřit ani k plánovanému letnímu termínu otevření. Vše totiž, podle něj, závisí na tom, kdy se opět začne na stavbě pracovat a kdy budou schváleny změny v zadání některých víceprací.
Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, prodraží se ale pravděpodobně na 36 miliard.
Foto: tunelblanka.cz, praha.eu
pchj
|