Jestliže patříte mezi cyklisty, jistě uvítáte zprávu, že současný poněkud chaotický rozvoj cyklistické dopravy na území Prahy, přejde na nový systém s přesně stanovenými pravidly. Na společné schůzce se na tom shodli náměstek pražské primátorky Petr Dolínek, nový předseda magistrátní Komise pro cyklistiku Stanislav Kozubek a organizace, které jsou v Praze zodpovědné za plánování i realizaci dopravních investic.
Kromě zmíněného náměstka primátorky Petra Dolínka a nového předsedy Komise pro cyklistiku Stanislava Kozubka byli na schůzce přítomni zástupci Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), Technické správy komunikací (TSK), Institutu plánování a rozvoje (IPR) a dalších institucí.
„Mým požadavkem bylo, aby se opatření pro cyklistiku stala nedílnou součástí přípravy každého dopravního projektu, rekonstrukce či investice a to na všech úrovních. Doposud se totiž řada věcí řešila spíše ad hoc a nesystémově. Výsledkem je, že někde potřebné cykloopatření chybí, jinde se naopak realizovalo, ale vynaložené náklady neodpovídají užitku,“ vysvětlil náměstek Petr Dolínek.
A co bude dál?
Aby bylo zřejmé, jak cykloopatření zakomponovat do všech projektů, vznikne během několika týdnů pro všechny organizace manuál. Náměstek Petr Dolínek se s novým předsedou Komise pro cyklistiku shodují také na tom, že je třeba realizovat potřebné projekty a využitelné finanční prostředky čerpat logicky tak, aby cyklistům pomohly. Ročně Praha do cyklostezek investuje podle rozpočtu na 50 milionů korun a částku je možné i navýšit.
„Jsem moc rád, že se taková schůzka konala a věci se začínají reálně posunovat kupředu. Ze strany náměstka Dolínka cítím jasnou podporu cyklistiky. Zároveň s ním souhlasím v tom, že je nesmysl budovat drahé cyklostezky tam, kde je nikdo nepotřebuje. Společně chceme pracovat na tom, aby cyklistika přestala být v Praze jakýmsi trucem v rámci dopravy, ale naopak její harmonickou součástí. Cyklista a řidič se na silnici vejdou vedle sebe, není důvod stavět je do nepřátelské pozice,“ vysvětlil Stanislav Kozubek.
Propojení cyklistických tras se Středočeským krajem
V minulém týdnu se uskutečnilo v Praze také jednání mezi náměstkem Petrem Dolínkem a hejtmanem Středočeského kraje Milošem Peterou o propojení cyklistických tras v hlavním městě a Středočeském kraji. Cílem je propojit jednotlivé cyklostezky tak, aby byla cesta pro cyklisty nejen komfortnější, ale hlavně bezpečnější.
Jedním z typických příkladů nenapojené cyklostezky je oblast Zbraslavi a Vraného. V Praze směrem do Vraného cyklostezka funguje, ve Středočeském kraji ale dosud navázání chybělo. „Budování cyklostezek podél Vltavy a Labe je v popředí našeho zájmu a právě v oblasti Vraného chceme napojení na Prahu v brzké době realizovat,“ uvedl hejtman Miloš Petera.
Petr Dolínek zmínil také nový projekt cyklostezky kolem letiště: „Je to díky iniciativě vedení Letiště Václava Havla, které nabídlo, že by bylo možné vést cyklostezku celou oblastí a napojit ji na střední Čechy.“
Zástupci obou krajů se tak dohodli na větší koordinaci mezi Prahou a Středočeským krajem, kterou propojení středočeských a pražských cyklostezek ve větší míře vyžaduje. Nyní je na jednáních pracovní skupiny, kde konkrétně se budou cyklostezky napojovat.
Foto: pixabay.com
Zdroj: praha.eu
(ewe)
|