Ještě před dvaceti lety bylo nízkopodlažních autobusů a tramvají minimum. Nyní je v Praze bezbariérový téměř každý druhý spoj. Avšak například v Královehradeckém kraji je takových spojů 94 %. Podle některých by v tomto měla být na prvním místě právě Praha.
Agentura Datank udělala průzkum, kde zkoumala, jak si v tomto vedou jednotlivé kraje. Praha skončila až na osmé příčce. "Podíl nízkopodlažních spojů je v Praze vzhledem k ostatním krajům lehce nadprůměrný, jelikož celorepublikový průměr je 46 procent. Z tohoto pohledu na tom Praha není špatně. V úvahu je však třeba vzít minimální podíl 32 procent a nejvyšší 94 procent v Královéhradeckém kraji, od kterého se Praha poměrně vzdaluje," říká analytička Datanku Radka Krůtová.
Dopravní podnik chce situaci zlepšit
S aktuálním počtem nízkopodlažních vozů je spokojeno 60 % občanů, dopravní podnik má ale v plánu situaci o něco zlepšit. Už příští rok chce začít nakupovat další nízkopodlažní autobusy, během pěti let jich má přibýt až čtyři sta.
"Vše, co nyní nakupujeme, je už nízkopodlažní. Tento trend už byl jasně nastaven. Mimo jiné i zpřístupňováním stanic metra výtahy. To sice občas trošku drhne, ale teď máme v plánu postavit výtah ve stanicích I. P. Pavlova, Anděl a Můstek," říká dopravní ředitel dopravního podniku Ladislav Urbánek.
Je ovšem fakt, že v Praze je zavádění nízkopodlažních spojů více náročné než jinde v republice. V Praze je vysoký počet spojů a to více než třetina všech v celé republice. V takovém množství je zavádění a nákup bezbariérových vozů podstatně náročnější. Navíc se za minulého režimu na bezbariérovost nemyslela. Například výtahy se do stanic musí tedy budovat dodatečně a to pak komplikuje chod metra.
Foto: www.ropid.cz
(rez)
|